30. syyskuuta 2018

Syyskuun kuulumisia


Syyskuu on kulunut yllättävän hitaasti, vaikka kauden tanssitunnit ovat alkaneet rytinällä ja on muutenkin ollut useampi projekti työn alla. Nyt myös kulunut kuukausi siitä, kun olen siirtynyt päätoimiseksi yrittäjäksi ja mietin vain, miten ihmeessä edes olen ehtinyt käydä päivätöissä... Toki minulla on nyt enemmän ohjauksia kuin päivätöiden ohessa, mutta silti. 

Parasta tässä kuukaudessa on ollut se, että on aikaa ajatella ja ideoida. Ideoita pulpahteleekin päähän vähän väliä ja jotkut niistä pääsevät heti toteutukseen ja osa jää vielä odottamaan oikeaa hetkeä. Tekemistä on paljon, mutta onneksi on mieluisia töitä. 

Omalla treenirintamalla on tällä hetkellä hiljaista, koska olen ollut kipeänä niin kuin kaikki muutkin tuntuvat olevan. Olen niin yllättynyt siitä, että pysyin vuoden terveenä ilman mitään flunssia, mutta nyt sitten elo- ja syyskuun aikana kaksi kertaa kipeänä. Onneksi nyt on yskä väistymässä ja voi palata omien treenien pariin. Syksyn ja talven aikana haluaisin tehdä uuden soolokoreografian itselleni ja keskittyä kunnolla Suhaila L3-testin materiaaleihin. Siihen päälle vielä salitreeni pari kertaa viikossa ja akrobatiatreenit sekä twerk-ryhmän treenit kerran viikossa. Säännöllinen treenirytmi on ollut nyt liian pitkään kadoksissa, joten siihen haluaisin panostaa.


Viime viikonloppuna oli Studio Manda Jamin ensimmäinen twerkshop Anniina Raittisen johdolla. Sali oli täynnä upeita naisia ja oli itsekin kiva päästä tanssimaan Anniinan opetuksessa. Seuraava twerkshop on 21.10. ja silloin saamme vieraaksi Miittu Lehvävirran, joka on aikamoisen kova twerkkaaja ja myöskin dancehall-tanssija. En malta odottaa! Studiolla tapahtuu muutenkin, sillä fysioterapeutti, Marko Grönholm ohjaa neljän kerran Movement-kurssin loka-marraskuussa. Movement on monipuolista liikkumista, leikkiä liikkeen kanssa. Luonnollista liikkumista kehonpainoa käyttäen. Olen itse käynyt Markon tunnilla ja se oli yksi parhaista ohjatuista tunneista, jossa olen ollut. Oli mielettömän hauskaa, sopivan haastavaa ja samalla tuli huomaamatta hiki. Suosittelen lämpimästi näitä tunteja tanssijoille ja ihan kaikille liikkujille!

20. elokuuta 2018

Motivaatio lähtee sinusta



Jos todella haluaa saavuttaa jotain, niin ei siihen motivaatiota tarvita. Se on jo sinussa. Näin totesi Teemu Syrjälä luonnollinen versio sinusta -luennollaan ja ihan totta puhui. Mutta onko asia näin yksinkertainen? Pohjimmiltaan varmasti onkin, mutta elämässä on monta muuttujaa, jotka voivat syödä motivaatiota itseä kiinnostavista asioista. On työt ja kotityöt, harrastukset, ystävät, ehkä perhekin. Ruokaakin pitäisi laittaa ja levätä. Miten jo täyden arjen keskelle voi sovittaa tavoitteita ja päämääriä, jotka vaativat aikaa sekä energiaa? Miten motivaatio pysyy yllä arjen myllerryksessä?

Tärkeä kysymys onkin: Haluatko todella sitä, mitä luulet haluavasi? Tähän kysymykseen kannattaa pysähtyä ja oikeasti pohtia, onko se maraton, koulutus tai uusi salienkka just se asia, jonka todella haluaa saavuttaa. Vai tuleeko tavoite sittenkin jostain ulkopuolelta ja teet jotain vain sen takia, että niin kuuluisi tehdä. Jos toimit ulkopuolelta tulevan paineen mukaan, motivaatiota tuskin riittää kovin pitkäksi aikaa.

Valitettava asia on se, että vuorokaudessa on rajallinen määrä tunteja. Kaikkea ei pysty tekemään samanaikaisesti, vaikka kuinka haluaisi. Tavoitteille täytyy tehdä tilaa, sillä se ei riitä, että lukee tenttiin silloin, kun muilta arjen asioiltaan ehtii. Yleensä jostain täytyy luopua, jotta saa aikaa asioille, jotka ovat itselle oikeasti merkityksellisiä. On kuitenkin hyvä muistaa, että kieltäytyminen on hetkellistä. Muihin asioihin voi palata, kun tavoite on saavutettu. Itse luulen aina ehtiväni tekemään paljon asioita kerralla enkä haluaisi luopua oikeastaan mistään. Tässä on vielä opettelua.

Omalla kohdallani suurimman osan motivaatiosta synnyttää jo se, kun näkee mielessään hyvän lopputuloksen ja oman saavutuksensa. Tämä voi kuitenkin tuntua ylivoimaisen suurelta työmäärältä ja sitä musertuu työtaakan alle jo pelkästä ajatuksesta. Tavoitteet kannattaa pilkkoa pieniin osiin, jotta motivaatio pysyy yllä. Jos tavoitteenani on esimerkiksi  järjestää jokin tanssitapahtuma, listaan ensin paperille kategorioiden mukaan kaikki ne asiat, jotka täytyy saada tehdyksi. Asioita on mukavampi tehdä osissa ja tulee hyvä fiilis, kun saa yliviivattua tehtyjä hommia.

Mitkään tsemppilauseet eivät minua juurikaan motivoi, mutta tanssivideoiden katselu voi pistää liikkeelle. Itse treenaan lähes aina yksin ja myönnän, että joskus se syö motivaatiota. Kun ei näe omaa kehitystään eikä ole ketään neuvomassa, mitä tehdä paremmin. Silloin olisi kiva saada treenikaveri, joka painii samojen asioiden parissa.

Tarvitsetko motivaatiota ulkopuolelta vai onko se jo sinussa? Mikä sinua motivoi?

Kuvat: Antti Mäkimurto

12. elokuuta 2018

Tuoremehuja - 3 reseptiä



En juurikaan juo mitään kaupan valmismehuja, mutta itse tehdyt tuoremehut ovat herkkua.  Teen mehuja silloin tällöin ja aina olen saanut herkullisia makuyhdistelmiä, vaikka heittelen aineksia yhteen mieleni mukaan. Käytössäni on Hugin-merkkinen mehulinko, joka taitaa olla ihan perus markettilinko, mutta on ajanut asiansa ihan kiitettävästi. Ostimme lingon käytettynä yhdessä kämppisten kanssa ja erikseen muutettuamme sain lingon itselleni, kun taisin käyttää sitä eniten.

Reseptejä olen kokeillut ihan omasta päästäni. Useimmiten mehustan porkkanoita, vihreitä omenoita, sitruunaa ja inkivääriä. Siinä on yksinkertainen, mutta toimiva resepti. Olen ihan hulluna inkivääriin, joten sitä laitan reilulla kädellä. Tosin kerran ostin porkkana-inkiväärimehun, jota en pystynyt juomaan! Inkivääriä oli niin paljon, että suu oli aivan tulessa. 

Eilen hurautin porkkana-appelsiini-päärynä-sitruunamehun. Raaka-aineiden määrissä en ole kovin tarkka. Tähän mehuun käytin noin kymmenen porkkanaa, kaksi appelsiinia, neljä päärynää ja puolikkaan sitruunan. Mehua tuli yhteensä noin litra.




Aikaisemmin kesällä tein mielettömän hyvää mehua raparperista, vaikka ensin epäilin, miten se mahtaa toimia tuoremehussa. Mehuun tuli neljä raparperinvartta, kolme omenaa ja päärynää, pieni kourallinen mintunlehtiä ja hieman inkivääriä. Niin hyvää!

En varmaan koskaan olisi itse ostanut mehustinta, mutta onneksi tarjoutui tilaisuus hankkia sellainen, sillä se on ollut ihan huippu juttu! Haluaisin kokeilla myös mehupuristinta, sillä käsittääkseni se säilyttää raaka-aineiden ravinteet paremmin kuin mehulinko. Mehulingolla tehdessä jää myös melko paljon kosteaa kuitumassaa, kun taas mehupuristimella jää huomattavasti kuivempaa massaa eli puristin saa paremmin kaiken mehun talteen. Tuon massanhan voisi käyttää ruoanlaittoon tai leivontaan, mutta en ole vielä kokeillut. Ainakin porkkanamassasta voisi kokeilla tehdä sämpylöitä. 

Oletko kokeillut mehustusta? Mikä on sun suosikki makuyhdistelmä?